Friday, October 1, 2010

Kenapa Begini,,,,,Tak Berkat Ke?

Dah bertahun aku kerja, kalaulah aku kumpul duit dari gaji pertamaku hingga sekarangni, katakanlah separuh gaji dalam sebulan,,,,wah, banyak sudah, campur dengan dividen,,,,boleh beli banglo mungkin,,,,,tapi aku punya tabiat ialah membelanjakan apa yang dikumpul,,,,jadi macamana nak bertambah aku punya saving.

Dulu mula2 kerja, gaji sikit saja, tak pernah sampai 4 angka,,,,tapi sekarang, bukan lagi , 4 angka, kalau rajin, ada overtime senang2 5 angka. Persoalannya, kenapa waktu dulu dan sekarang, aku rasakan duit tak pernah cukup,,,,,,memang benar dulu walau gaji kecil aku tak pernah pinjam duit, sekarang gaji agak lumayan pula yang meminjam duit,,,,,,tentunya aku pakai kad kredit.

Dulu2 TV yang 12 inci dah memadai, dan boleh tahan bertahun2 pula tu, tapi sekarang tv besar, yang mahal, tapi habis gerenti terus rosak. Juga dengan keanderaan, cukup dengan kapcai, aku dah cukup happy, nak upgrade sikit beli mini,,,,,tapi sekarang kereta besar,,,,

Persoalannya, kenapa aku tak pernah puas, dan adakah selama ni gaji yang aku terima berkat,,,sebab aku tak nampak wang dari hasil gaji yang aku terima,,,,,bulan2 habis begitu saja,,,kadang2 terniat dihati nak saving banyak dalam sebulan,,,,tapi tak sempat wang nak beranak,,,,,dah dikeluarkan,,,,,ada saja digunakan,,,,time itulah juga macam2 hal terjadi,,,,,kereta rosak, kekadang hand set hilang, atau sedara pinjam duit (yg tentunya tak ada pulangan,,,kalau bayar balik ok juga,,,,,)

Ramai kawan cakap, aku tak bayar zakat,,,,,zakat?,,,,betul dulu aku tak bayar zakat pendapatan, tapi zakat fitrah tak miss,,,,,zakat pendapatan aku pun bayar juga, tak lah banyak,,,,,daripada aku bayar cukai baik aku bayar zakat,,,,,tapi dah berzakatpun masih juga wang hilang entah kemana,,,,,,,,

Boros,,,,,ikut cara aku berbelanja,,,,mungkin kedekut,,,,kalau beli barang,,,,nak yang murah dan terbaik,,,,,cuma mungkin satu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

.......
...........
..............
.................
..................
....................
......................
........................
...............................
aku tak tau menilai penat lelah selama ni,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,cuba kalau aku dapat menilai kepenatan bekerja selama ni,,,,,,tentu aku akan bercermat dengan wanggggggggggggg.....

1 comment:

  1. saya rasa saya tau kenapa jadi begitu...ramai org mengalami situasi macam ni..

    ReplyDelete