Thursday, February 18, 2010

Ramai dah jadi kaya

Dah hampir 5 tahun aku memandu kereta cefiro. 5 tahun lepas, sewaktu aku membelinya, aku rasa memang cukup bergaya, maklum kereta besar, tapi jika dibandingkan dengan kelas yang lain, macam camry dan accord, memang cefiro mempunyai harga yang jauh lebih rendah.
Ketika membeli dulu, aku dah budgetkan untuk bayaran bulanan,,,,,Rm800 sebulan, sebelum ni bayaran bulanan untuk kereta Rm410 saja,,,,,dah ternaik dekat 100%, tapi apabila dikira2 dengan gaji yang aku terima ketika tu,,,,buleee laaaa. Waktu membeli dulu tak terfikir pula dengan harga minyak,,,,,dulu masih murah,,,,,isi penoh tanki dapat laa dalam Rm70 ke Rm80. Tapi sekarang mau menjangkau dalam Rm120,,,,,itu harga minyak Rm1.80,,,,,,nasib baiklaaaa harga minyak Rm2.70 tak lama, kalau tak,,,,,mau Rm600,,700 sebulan untuk beli minyak.
Sekarang untuk sebulan, bolehlah aku pakai minyak dalam Rm400.

Bayangkan ansuran kereta Rm800, minyak Rm400, dan perbelanjaan lain,,,termasuk service,tyre,battery dll, Rm200,,,,,,untuk sebulan belanja kereta saja Rm1400..........

Aku tak taulah bagaimana pula perbelanjaan untuk yang mempunyai kereta yang lebih besar, canggih dan mahal,,,,,,,tentu lebih Rm1400........
Sekarang ni aku tengok, ramai yang memandu merc, bmw, prado, ninja, ,,,,,tentunya kereta yang mahal dan mempunyai kuasa yang besar,,,,,,tentu maintenancenya juga besar,,,,,agak-agaknya besar ya gaji yang mempunyai kereta2 tu,,,,,,sebab tu aku terpikir,,,,,yang rakyat ni dah ramai yang kaya,,,,,,,,kalau tak,,,,,,tak kan nak mampu beli kereta besar2..........

No comments:

Post a Comment