Thursday, March 4, 2010

Berhenti Merokok

Hari ni , masuk 2 bulan 4 hari aku tak merokok. Sebenarnya dulu aku merokok, kemudian berhenti, berhenti 2 bulan, merokok lagi, tekad lagi dan berhenti lagi, dapat la lebih kurang 5 tahun tak merokok, dan tahun lepas, dalam bulan Oktober aku merokok lagi,,,,2 bulan aku merokok, sehingga 31 Dec aku berhenti.
Ramai orang yang nak berhenti merokok, tapi tak berjaya. Kenapa????????
Bagiku, kalau ada kemahuan, apa-apapun kita boleh lakukan. Nak berhenti merokok, boleh, tapi pastikan anda berdisiplin dan ada kemahuan untuk berhenti. Aku telah buktikan, dulu aku seorang perokok yang agak kuat juga, sehari aku boleh balun 2 kotak rokok yg berisi 20 batang. Tapi oleh sebab aku ada kemahuan nak berhenti merokok, aku boleh buat. Sesiapa yang nak berhenti merokok bolehlah mencuba tip-tip ni;
1. Ada kemahuan dari diri anda,
2.Kalau ada kawan mempelawa rokok, ambil rokok berkenaan dan kemik2kan rokok berkenaan, next nanti kawan berkenaan tak akan offer lagi rokok. Kalau dia bagi juga, kemik2kan dan buang rokok berkenaan.
3.Cuba jauhi dengan rakan2 yang sedang merokok.
4.Berkawan dengan rakan2 yang tak merokok.
5.Jangan sekali2 membeli rokok,
6.Ketika boring, atau tak ada kerja, buat2 sibuk, tengok tv, bersukan atau tidur,,,,,

No comments:

Post a Comment